Scenariusz godziny wychowawczej do wykorzystania na lekcjach z uczniami w wieku gimnazjalnym - szczególnie w klasie pierwszej. Wychowawca dzięki tym zajęciom może lepiej poznać i zdiagnozować osobowość swych podopiecznych, ich problemy, radości, troski...
Przedmiot: Godzina wychowawcza
Prowadzący: Małgorzata Gierałtowska – wychowawca klasy Id.
Temat: ŚWIADOME PRZEŻYWANIE EMOCJI.
CELE ZAJĘĆ:
- Pomoc w rozpoznawaniu i nazywaniu przeżywanych uczuć i emocji.
- Pobudzanie do refleksji nad przeżywanymi przez siebie emocjami.
- Pomoc w poszukiwaniu sposobów radzenia sobie z przykrymi emocjami.
- Kształcenie u uczniów umiejętności szukania mądrych dróg wyjścia z trudnych sytuacji – także poprzez korzystanie z pomocy innych, otwierania się na otoczenie.
POMOCE: karteczki z nazwami emocji, tekst historyjki do szczegółowego omówienia emocji bohatera, ankieta "radość- przykrość" do wypełnienia przez uczniów
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Uświadomienie uczniom, że uczucia i emocje są jedną z najważniejszych i nieodłączną ze spraw w naszym życiu;
- Tworzenie listy uczuć na tablicy. Uczniowie zapisują na tablicy żółtą kredą uczucia przyjemne, czerwoną kredą- przykre, przypisują nazwom uczuć charakterystyczną mimikę twarzy ( gra "kalambury" - odgadywanie uczuć przedstawianych przez odgrywających scenki uczniów):
J L
radość gniew
miłość strach
rozbawienie złość
spokój żal
sympatia smutek
bezpieczeństwo przygnębienie
zaufanie bezradność
wiara poczucie winy
wzruszenie lęk
wesołość przerażenie
pewność siebie rozpacz
odwaga wściekłość
- Analiza emocji przeżywanych przez bohatera historyjki. Uczniowie nazywają emocje przeżywane przez bohatera, odwołują się do własnych doświadczeń - dyskusja.
- Podsumowanie: u każdego z nas występują emocje, których nie należy tłumić w sobie, ani się ich wstydzić, bo są one naturalną reakcją na daną sytuację.
- Uświadomienie uczniom, że czasami samo nazwanie tego, co czujemy prowadzi do częściowego rozładowania emocji.
- Podkreślenie ważnej roli rodziców, przyjaciół, wychowawcy w pomocy w trudnych sytuacjach życiowych.
- Rozdanie uczniom ankiety " przykrość- radość" do wypełnienia ;
- Pochwalenie aktywnych uczniów za udział w zajęciach.
TREŚĆ HISTORYJKI:
Michał jest uczniem klasy pierwszej. W poniedziałek poszedł do szkoły w nie najlepszym humorze. Na pierwszej lekcji pani oddała klasówki z biologii. Michał dostał piątkę. Uśmiechał się do siebie na myśl o zadowoleniu rodziców z jego oceny;) W czasie przerwy biegł szybko korytarzem i wpadł na chłopaka z innej klasy, który przewrócił się i bardzo płakał bo stłukł sobie poważnie kolano przy upadku. Michał chciał w pierwszej chwili uciec, ale podszedł do kolegi, pomógł mu wstać, przeprosił za swoje zachowanie i zaproponował pomoc w zaprowadzeniu do pielęgniarki szkolnej. Wtedy podeszła pani, która miała dyżur na korytarzu i poleciła iść Michałowi do wychowawczyni i opowiedzieć o swoim niewłaściwym zachowaniu.
Do końca przerwy Michał stał pod drzwiami pokoju nauczycielskiego, policzki go piekły. Zastanawiał się , jak odwlec chwilę, kiedy wejdzie do środka. Nie wszedł, ponieważ zadzwonił dzwonek na lekcję... Wrócił do klasy, ale nie mógł się skupić na lekcji, bo myślał o spotkaniu z wychowawczynią i o tym jaką jej przykrość sprawi swoim zachowaniem. Na matematyce poszedł do tablicy, ale nie odpowiadał zbyt dobrze i dostał trójkę. Była to pierwsza trója z matematyki w tym roku szkolnym. Do tej pory dostawał same dobre oceny i bardzo dobre oceny. Na początku lekcji z wychowawczynią, podszedł do pani opowiedział o zajściu na korytarzu w czasie przerwy. Pani spytała, czy zrobił to umyślnie i jak się później zachował. Gdy Michał opowiedział, że przeprosił kolegę i pomógł mu wstać, pani podkreśliła, że często dochodzi do wypadków w szkole na skutek nieodpowiedzialnego biegania uczniów po zatłoczonym korytarzu, ale dodała, że cieszy się, że Michał wiedział jak naprawić swój błąd. Michał usiadł do ławki i czuł .................
ANKIETA "PRZYKROŚĆ - RADOŚĆ":
:) Wjakich sytuacjach ( wdomu, w szkole, wśród przyjaciół) czujesz się tak???
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................ Co wtedy robisz?
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
:( W jakich sytuacjach ( np. w domu, wśród przyjaciół, w szkole ) czujesz się tak???
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Co wtedy robisz?
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
zajęcia prowadziła: mgr Małgorzata Gierałtowska